Неділя, 22.10.2017, 17:28
Вітаю Вас Гість | RSS
Головна | Каталог файлів | Реєстрація | Вхід
Сьогодні...
Дзвін шабель, пісні, походи, воля соколина, тихі зорі, ясні води — моя Україна. В.Сосюра
ПУТІВНИК
D-навчання
ПРОФСПІЛКА
ПСИХОЛОГУ
СОЦІАЛЬНИЙ ПЕДАГОГ
...
Форма входу
Категорії розділу
ПрофСпілка [29]
матеріали профспілки
Загальні файли [2]
Файли, які не були розподілені з незрозумілих причин на категорії та внесені до загального списку файлів
Програмні файли [0]
Файли, що відносяться до програмних, інсталятори та мають розширення "***.exe". де ***- ім*я файлу. Відповідні файли повинні мати дозвіл на розміщення, в іншому випадку файли за проханням власника чи розробника будуть видалені з даного сайту.
Презентації [2]
Файли-презентації, розробки, що створені в програмах офісного призначення MS Power Point 20xx (xx - версія програми). Такі файли мають розширення "*.pps", "*.ppt", "*.pptx", "*.ppsx". Файли обов*язково повинні мати підпис (електронний підпис власника) власника, в іншому випадку файли будуть видалені з даного сайту.
Математика [6]
Іноземна мова [8]
Біологія [1]
Хімія [0]
Технології [5]
Трудове навчання
Інформатика та ІКТ [2]
Українська мова [3]
файли, презентації, методичні розробки
Українська література [0]
файли, розробки, презентації
Документи [1]
від директора школи
Географія [1]
вчителю географії
Фізика [2]
Вчителю фізики
Фізичне виховання [0]
вчителю фізвиховання
Музичне та образотворче мистецтво [0]
вчителям музики та образотворчого мистецтва
Виховання [3]
Виховні години, заходи, класні години, робота з дітьми
Історія і право [0]
вчителям історії та правознавства
Психологія [16]
психологу
Соціальна робота [6]
соціологу
Школа Молодого Вчителя [1]
матеріали, статті, фото
Початкова школа [10]
матеріали вчителів, розробки, презентації
Портфоліо вчителів [4]
портфоліо
Роботи наших учнів [11]
тут можна знайти роботи наших учнів
ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ [1]
НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАНННЯ [2]
Учнівські презентації [2]
Сценарії виховних заходів [6]
Дистанційне навчання [0]
5 клас [0]
6 клас [0]
7 клас [0]
8 клас [0]
9 клас [0]
10 клас [6]
Друзі сайту
Друзі
  • Катеринопільський відділ освіти
  • Журнал "Дніпро"
  • СК "Вікторія" КДЮСШ "Колос"
  • Катеринопільська районна організація Профспілки
  • Корисно!
  • Украинский сервис хостинг файлов
  • Карти світу-онлайн
  • Музейний простір України
  • МОНМС України
  • ЧОІПОПП
  • Інститут інноваційних технологій і змісту освіти
  • газета Черкаський Край
  • газета Черкащина Регіональна
  • Освітні портал ПЕДПРЕСА
  • МОНіМСУ
  • Пошук
    Welcome to...
















    Наше опитування
    Оцініть мій сайт
    Всього відповідей: 213
    Погода...
    Прогноз погоди у Катеринопопі
    Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0
    Головна » Файли » Психологія

    Чинники виникнення та особливості перебігу суїцидальної поведінки у молоді
    03.03.2017, 18:13

      Високий рівень суїциду в Україні та інших країнах світу ставить питання про причини цього явища та способах його попередження. У науковій літературі  причини самогубства  розглядаються  поряд з чинниками суїцидальної поведінки, зокрема  нейробіохімічними, соціальними, філософсько-психологічними.

               Доцільним, на наш погляд, є розгляд вище зазначених чинників для глибшого аналізу причин суїциду. У науковій літературі  виділяють  наступні теорії причин суїциду:

    - біологічна теорія – розглядає генетичний вплив на суїцидальну поведінку;

    - психологічна – розглядає зв’язок  самогубства та аутоагресії, негнучкого мислення, зміни системи цінностей  тощо;

    - соціальна – звертає увагу на фактор самотності та  соціальну інтеграцію, нестачу соціальних  відносин,  конфлікт     людини та суспільства при дослідженні такого явища,  як  самогубство.

    Зазначені вище теорії причин суїцидальної поведінки тісно пов’язані між собою. Особливо цей взаємозв’язок помітний при аналізі причин самогубства.  

    Причини суїцидальної поведінки неповнолітніх полягають у: 

    1) нерозумінні, неприйнятті неповнолітнього “значущими іншими”, що викликає переживання образи, самотності, відчуження;

    2) втраті батьківської любові, нерозділеному коханні;

    3) смерті, розлученні батьків;

    4) прикладі суїцидальної поведінки батьків, родичів  тощо.

             Якщо конкретизувати негативні сімейні чинники, які впливають на суїцидальність підлітків і юнаків, то до їх числа належать:

    - психічні відхилення у батьків, особливо афективні (депресії та інші душевні захворювання);

    - зловживання алкоголем, наркоманія або інші види асоціальної  поведінки у сім'ї;

    - сімейна історія суїцидів або суїцидальних спроб членів сім'ї;

    - насилля у сім'ї (особливо фізичне та сексуальне);

    - нестача уваги і турботи про дітей у сім'ї, погані стосунки між членами сім'ї і нездатність продуктивного обговорення сімейних проблем;

    - часті лайки між батьками, постійне емоційне напруження і високий рівень агресивності у сім'ї;

    - розлучення батьків,   смерть одного з батьків;

    - часті переїзди, зміна місця проживання сім'ї;

    - надто низькі або високі очікування з боку батьків щодо дітей;

    - зайва авторитарність батьків;

    - відсутність у батьків часу і недостатня увага до  дітей, нездатність підлітків   протистояти  дистресу та  негативному  впливові оточуючої дійсності.

    Психологи вважають, що деякі риси особистості підлітка  також можуть бути пов'язані із суїцидальною поведінкою, зокрема:

    - нестабільність настрою або його надмірна мінливість;

    - агресивна поведінка, злість;

    - антисоціальна поведінка;

    - схильність до демонстративної поведінки;

    -  високий ступінь імпульсивності, схильність до необдуманого ризику;

    - дратівливість;

    - ригідність мислення;

    - погана здатність до подолання проблем і труднощів (у школі, ПТНЗ, ВНЗ, серед однолітків);

    - нездатність до реальної оцінки дійсності;

    - тенденція жити у світі ілюзій та фантазій”;

    - ідеї переоцінки власної особистості, що змінюються переживаннями нікчемності;

    - надмірна пригніченість, особливо при несуттєвих нездужаннях або невдачах;

    - надмірна самовпевненість;

    - почуття  приниження або страху, що приховуються за проявами домінування,   відторгнення  або демонстративної поведінки   щодо друзів, однолітків або дорослих;

    - проблеми з визначенням сексуальної орієнтації;

    - складні неоднозначні стосунки з дорослими, включаючи батьків тощо.

      Мотивами суїцидальної поведінки школяра можуть бути:

    - шкільні проблеми;

    - втрата близької, коханої людини;

    - ревнощі, любовні невдачі, сексуальний протест, вагітність;

    - переживання, образи;

    - самотність, відчуженість;

    - неможливість бути зрозумілим, почутим;

    - почуття провини, сорому, невдоволення собою;

    - страх покарання;

    - почуття помсти, протесту, загрози;

    - бажання привернути до себе увагу, викликати співчуття;

    - уникнення  наслідків поганого вчинку або складної життєвої ситуації.

                Найчастішими мотивами самогубств у підлітків є  невдале кохання, образи оточуючих, особисто-сімейні конфлікти, страх перед кримінальною відповідальністю,  покаранням чи ганьбою,  складнощі у навчанні. Е.Шир вважає, що у підлітковому віці найчастіше йде мова не про спробу самогубства, а лише про використання “суїцидальної техніки” для досягнення іншої (не суїцидальної) мети. А серед інших факторів ризику суїцидальної поведінки виділяє психотравмуючі ситуації, пов’язані з навчанням у школі, розлади характеру чи поведінки, психічні патології. 

             У більшості  випадків дитина розглядає самогубство як радикальний спосіб уникнення конфлікту, неприємної ситуації або покарання близьких. Суїцидальний афект у таких ситуаціях виникає раптово і триває недовго. Але афективного стану може вистачити, щоб дитина зробила непоправне, скориставшись першою можливістю – шнурком, висотою, зброєю, отрутою. Самі діти при цьому здебільшого виразно не усвідомлюють, що чинять непоправне. У глибині свідомості їх підтримує уявлення, що, задовольнившись стражданнями тих, кому хотіли їх завдати своєю смертю, вони встануть, і всі помиряться. Такі суїциди, як правило, чинить емоційно неврівноважена, збудлива, егоцентрична, примхлива, нетерпляча дитина.

              У літературі виділяють і вікові причини самогубств. Так, серед причин самогубства у підлітків 14-20 років  виявилися наступні психотравмуючі ситуації: виховання в неповних сім'ях, випадки сексуального насилля, смерть товаришів та родичів. У більшості випадків суїцидальні тенденції виникали при наявності у підлітка почуття безнадії, низької самооцінки, конфліктних  відносин з батьками та однолітками.

             Самогубства серед дітей до 14 років частіше пояснюються довготривалими чи  постійними сварками та проблемами у сім'ї. Найчастіше змістом самогубств є відсутність любові, ізоляція від членів сім'ї  чи смерть когось з родичів чи товаришів. У молодшому пубертатному віці (12-13 років) самогубства частіше скоюють хлопчики. Так як для підлітків суїцидонебезпечними  є внутрішньосімейні конфлікти, то вони й “адресують” самогубства найближчим родичам. Поширеною причиною появи суїцидальної поведінки  у дітей є випадки сексуального насилля. Для суїцидентів цієї вікової групи також характерна наявність фізичних чи психічних розладів.

    Аналізуючи специфіку суїцидальної поведінки неповнолітніх, необхідно зазначити, що  деякі дослідники виділяють наступні фази даної поведінки:

    а) фаза обдумування, що визивається свідомими думками щодо здійснення суїциду. Ці думки згодом можуть вийти з-під контролю і стати імпульсивними. При цьому підліток замикається в собі, втрачає інтерес до справ сім'ї, роздає цінні для нього речі, змінює свої стосунки з оточуючими, стає агресивним. Змінюється зовнішній вигляд, підліток перестає слідкувати за собою, може змінитися його вага (що пов'язане із переїданням або анорексією), через зниження концентрації уваги з підлітком може трапитись нещасний випадок;

    б) фаза амбівалентності, яка наступає за умов появи додаткових стресових факторів - тоді підліток може виказувати конкретні загрози або наміри щодо суїциду комусь із найближчого оточення, але цей “крик про допомогу” не завжди буває почутим. Однак саме в цей час підлітку ще можна допомогти;

    в) якщо ж цього не стане, тоді наступає фаза суїцидальної спроби. Вона відбувається дуже швидко, адже для підлітків притаманне швидке проходження цієї фази і перехід до третьої.

      Більшість суїцидальних підлітків (до 70 %) обмірковують і здійснюють суїцид впродовж 1-2 тижнів. Але підлітковому віку властива імпульсивність дій, тому іноді тривалість усіх трьох фаз може бути дуже короткою, не більше 1 години. Звичайно, що це вимагає від оточуючих, особливо від психологів і лікарів, оперативних дій у наданні адекватної допомоги таким підліткам.

     Суїцидальна поведінка включає усі прояви суїцидальної активності - думки, наміри, висловлювання, загрози, спроби самогубства, - і являє собою ланцюг аутоагресивних дій людини, свідомо чи навмисно спрямованих на позбавлення себе життя через зіткнення з нестерпними життєвими обставинами. Така поведінка є динамічним процесом і складається з наступних етапів:

             1. Етап суїцидальних тенденцій - вони є прямими чи непрямими ознаками, що свідчать про зниження цінності власного життя, про втрату сенсу життя, про небажання жити; суїцидальні тенденції виявляються у думках, намірах, почуттях або загрозах.

             2. Етап суїцидальних дій - він починається, коли відповідні тенденції приходять у дію; під суїцидальною спробою розуміється суїцид, який з незалежних від людини обставин був відвернутий і не привів до летального наслідку; суїцидальні тенденції можуть трансформуватися у завершений суїцид, результатом якого є смерть людини.

             3. Етап постсуїцидальної кризи — він продовжується з моменту здійснення суїцидальної спроби до повного зникнення суїцидальних тенденцій.

    У психологічній літературі наводяться наступні  загальні риси, властиві усім самогубствам:

    1.Загальною метою усіх суїцидів виступає пошук рішення, адже суїцид не є випадковою дією - його ніколи не здійснюють без сенсу чи невмотивовано. Він є виходом із утруднень, кризи чи нестерпної ситуації, йому властива своя логіка і доцільність. Щоб зрозуміти причину суїциду, слід дізнатися проблем, для розв'язання яких він був призначений.

    2.Загальним завданням усіх суїцидів є припинення свідомості, повне припинення свого потоку свідомості, непереносимого болю - як розв'язання болісних і нагальних проблем. Людині, що зневірилася, приходить в голову думка про можливість припинення свідомості як відповідь або вихід з ситуації за наявності у неї душевного хвилювання, підвищеного рівня тривожності і високого летального потенціалу, які складають три необхідні частини суїцидів.

    3.Загальним стимулом при суїциді виступає нестерпний психічний біль. Можна стверджувати, що припинення своєї свідомості - це те,  чого прагне суїцидальна людина, а душевний біль - це те, від чого вона намагається втекти, адже ніхто не здійснює суїцид від радості.

    4.Загальним стресором при суїциді є незадоволені психологічні потреби, адже суїцид здійснюється передусім саме через нереалізовані або незадоволені потреби.   Можна зазначити, що відбувається багато безглуздих смертей, але ніколи не буває безглуздих і необгрунтованих суїцидів.

    5.Загальною суїцидальною емоцією виступає безпорадність-безнадійність -   у   суїцидальному   стані   виникає   переважне   почуття   безпорадності-безнадійності. У цьому стані людина начебто констатує: Я нічого не можу зробити, крім самогубства, і ніхто не може мені допомогти, полегшити біль, який я відчуваю.

    6.Загальним  внутрішнім  ставленням до суїциду є суперечливість, амбівалентність - людина відчуває потребу у здійсненні суїциду і водночас бажає порятунку і втручання інших.

    7. Загальним   станом   психіки   є  звуження   пізнавальної  сфери,   що відбувається у формі   емоційного та інтелектуального звуження свідомості з обмеженням можливостей у виборі варіантів поведінки, що зазвичай доступні свідомості даної людини, коли вона не знаходиться у панічному стані.

    8.Загальною дією при суїциді стає втеча, що відображає намір людини покинути зону нещастя. Суїцид вважають тому  остаточною втечею. Сенс самогубства полягає у радикальній і остаточній зміні обставин, тих чи інших ситуацій життя.

    9. Загальним комунікативним актом при суїциді є повідомлення про свій намір. Люди, що мають намір скоїти самогубство, унаслідок амбівалентного до нього відношення свідомо або несвідомо подають сигнали, скаржаться на безпорадність, шукають можливості порятунку. Загальною комунікативною дією при самогубстві є не ворожнеча, лють, руйнування і навіть не відхід від інших людей всередину себе, а повідомлення про свої суїцидальні наміри. 

    10.Загальною закономірністю суїциду виступає відповідність суїцидальної поведінки загальному стилю поведінки впродовж життя. Незважаючи на те, що суїцид є вчинком, який  не має аналогів у попередньому житті людини, все ж йому можна знайти відповідність у стилі та характері повсякденної поведінки даної людини. Це і попередні переживання душевного хвилювання, і здатність переносити психічний біль, і наявність тенденцій до обмеженого мислення, і спроби втечі у важких ситуаціях тощо. Необхідно повернутися до попередніх моментів переживання душевного хвилювання, оцінити здатність особи переносити психічний біль,  спробувати знайти альтернативи втечі тощо.

     

    Категорія: Психологія | Додав: Psiholog
    Переглядів: 122 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
    Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
    [ Реєстрація | Вхід ]
    Зробити безкоштовний сайт з uCozCopyright MyCorp © 2017